بابای موسیقی

استاد سرآهنگ، لقب “بابای موسیقی مکتب پتیاله” را به سال ۱۹۷۹ در دهلی به دست آورد. این لقب را در یک پتنوس نقره حک کرده و به استاد سپرده بودند. استاد سرآهنگ، آخرین شاگرد زنده استاد عاشق علی خان بود که در آن سال در دهلی برنامه اجرا کرد و از همان رو او را “بابای موسیقی مکتب پتیاله” خواندند.

Title of “Baba-e Musiqee Patiala Gharana” (The Father of Patiala Gharana Music) in his final program in New Delhi, 1979

در بخشی از مصاحبه استاد سرآهنگ با روزنامه “هیواد” آمده است:

«شنیدیم که مدتی قبل در سال گذشته به هند تشریف برده بودید و در آن جا لقب بابای موسیقی به شما داده شد. نخست این افتخار را تبریک گفته و می‌پرسم که این لقب از جانب کی یا کدام نهاد به شما داده شده است؟

شاید اطلاع داشته باشید که در بمبئی هند کالجی به نام سنجن، وجود دارد این همان دانشگاهی است که گاندی، جواهر لعل نهرو، ابوالکلام آزاد و افراد ورزیدۀ دیگر از آن فارغ شده ­اند. از سه سال به این طرف یک کنفرانس موسیقی به نام ساجن میلاب، از سوی این دانشگاه برگزار می‌گردد که معنایش “همایش یاران” است. این کنفرانس به نام موسیقی شرق میانه دایر می‌گردد. برعلاوه، من در بسیاری کنفرانس‌های موسیقی هند اشتراک کرده­ ام. یک بار در کنفرانس اندیا موزیک سهم داشتم. بار دیگر در کنفرانسی که به یاد استادان وفات شده، برگزار شده بود اشتراک داشتم که در کلکته برگزار شده بود. من شش بار به این کنفرانس دعوت شده­ ام که از این کنفرانس دو مدال طلا، یک کپ نقره با یک تانپوره به من داده شده و تحسین نامه‌های زیادی هم به دست دارم. بار دیگر به کنفرانس “صدا رنگ” که به یادبود مرحوم استاد نعمت خان صدا رنگ برگزار شده بود، و استاد نعمت خان از جمله شاگردان ممتاز امیر خسرو بود، دعوت شدم و دو بار در این کنفرانس اشتراک داشتم. از این کنفرانس یک مدال طلا و یک تانپوره برایم داده شده است.»

 

بخشی از مصاحبۀ استاد سرآهنگ با سید محمد طاهر بینا، رونامۀ هیواد، شماره های ۲۷ تا ۳۰ حمل ۱۳۶۰ خورشیدی

 

 

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا